Statut Stowarzyszenia Na Rzecz Sopockiego Centrum Seniora
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie na Rzecz Sopockiego Centrum Seniora”, zwane dalej Stowarzyszeniem.
2. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo
o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
3. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych, zarejestrowanym w Sądzie Okręgowym w Gdańsku i posiadającym osobowość prawną.
4. Stowarzyszenie powołane jest na czas nieokreślony.
§ 2
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Sopot.
2. Stowarzyszenie dla realizacji swych celów może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej jego członków, a do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
2. Stowarzyszenie może należeć do krajowych i międzynarodowych organizacji realizujących podobne cele.
3. Stowarzyszenie może współpracować z innymi Stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą.
§ 4
Stowarzyszenie samodzielnie określa cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne, dotyczące jego działalności; ma prawo wypowiadania się w sprawach publicznych.
§ 5
Stowarzyszenie nie stosuje zasad bezwzględnego posłuszeństwa jego członków wobec władz Stowarzyszenia.
§ 6
Stowarzyszenie spełnia łącznie następujące wymagania (zgodnie z art. 20 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. O działalności pożytku publicznego i wolontariacie):
prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
nie prowadzi działalności gospodarczej;
cały dochód Stowarzyszenia przeznaczony jest na działalność statutową;
Stowarzyszenie ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej
lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:
a) nie są członkami organu zarządzającego ani nie pozostają z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) nie są skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
statut lub inne akty wewnętrzne Stowarzyszenia zabraniają:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji
w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób,
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa
lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów
lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie
lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji
albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i metody działania
§ 7
Cel główny:
Celem Stowarzyszenia jest działalność na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych oraz długotrwale i przewlekle chorych, pomoc w zapewnieniu im godziwych warunków bytowych, zdrowotnych, kulturalnych, rekreacyjno-sportowych ze szczególnym uwzględnieniem uczestników Sopockiego Centrum Seniora.
Cele szczegółowe:
1. Wspieranie działań statutowych Domu Pomocy Społecznej w Sopocie.
2. Pozyskiwanie środków finansowych oraz rzeczowych na terenie całego kraju, a także
z zagranicy, z przeznaczeniem na realizację projektów i podejmowanie przedsięwzięć
z obszaru szeroko rozumianej ekonomii społecznej.
3. Integracja ze środowiskiem lokalnym, zapobieganie izolacji społecznej, wzmacnianie poczucia przydatności społecznej oraz tworzenie warunków do współuczestnictwa
w życiu społecznym osób starszych, niepełnosprawnych oraz długotrwale i przewlekle chorych, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Domu Pomocy Społecznej
w Sopocie oraz uczestników Dziennego Domu Pobytu w Sopocie.
4. Rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym, międzynarodowym, kształtowanie różnorodnych form współpracy i wspieranie osób wymienionych w pkt 3.
5. Wspieranie inicjatyw związanych z potrzebami zrzeszania się w klubach i kołach zainteresowań, tworzenia i działalnością społecznościowych grup wsparcia.
6. Działanie na rzecz społeczności lokalnej Miasta Sopotu.
7. Działanie na rzecz integracji europejskiej w zakresie edukacji, wymiany
i zaangażowania obywatelskiego w życie społeczne.
8. Działalność edukacyjna, prozdrowotna, propagowanie postaw, działań i inicjatyw sprzyjających poszanowaniu osób wymienionych w pkt 3, w celu zapobiegania społecznemu wykluczeniu i marginalizacji tych osób.
9. Aktywizacja fizyczna i psychiczna osób starszych.
10. Promowanie i wspieranie działalności kulturalnej, wydawniczej, sportowej, rekreacyjnej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych.
11. Zwiększenie potencjału zdrowotnego i świadomości zdrowotnej ludności poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, zdrowej diety i profilaktyki zdrowotnej.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Pozyskiwanie środków finansowych oraz rzeczowych od instytucji krajowych
i zagranicznych, firm oraz osób fizycznych i prawnych na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
2. Współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń.
3. Prowadzenie działań informacyjnych, reklamowych i promujących Stowarzyszenie
i Sopockie Centrum Seniora, w tym również działalność wydawnicza.
4. Poprawę warunków bytowych poprzez modernizację obiektów i przyległego terenu Domu Pomocy Społecznej w Sopocie oraz pozyskiwanie potrzebnego sprzętu
i wyposażenia.
5. Prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej oraz doskonalenia zawodowego
w stosunku do osób i grup, których wiedza, praca i zaangażowanie mogą być przydatne do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, a w szczególności członków Stowarzyszenia oraz wolontariuszy.
6. Organizowanie staży i praktyk zawodowych dla studentów, uczniów, absolwentów
i osób bezrobotnych oraz współpraca z Domem Pomocy Społecznej w Sopocie przy organizowaniu staży i praktyk na terenie placówki.
7. Organizowanie poradnictwa, szkoleń, konferencji dla osób wymienionych w § 7 ust. 3, ich rodzin oraz środowiska, udział w szkoleniach.
8. Współpracę z samorządem lokalnym, organami władzy państwowej, placówkami oświatowymi, uczelniami wyższymi, Kościołem i innymi związkami wyznaniowymi oraz organizacjami pozarządowymi, a także placówkami, osobami fizycznymi
i prawnymi w kraju i za granicą, dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
9. Podejmowanie działań w kierunku organizowania spotkań, imprez integracyjnych, kulturalno-rozrywkowych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Sopocie, uczestników Dziennego Domu Pobytu
w Sopocie, osób starszych, niepełnosprawnych oraz długotrwale i przewlekle chorych mieszkańców gminy z osobami środowiska lokalnego.
10. Podejmowanie działań służących ochronie środowiska naturalnego.
11. Organizowanie i aktywny udział w wystawach, kiermaszach oraz aukcjach prac wykonanych przez mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Sopocie oraz uczestników Dziennego Domu Pobytu w Sopocie w ramach promocji ich osiągnięć.
12. Wsparcie organizacyjne uczestników Sopockiego Centrum Seniora w wyjazdach na imprezy integracyjne w kraju oraz poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
13. Angażowanie się w życie społeczne, dostrzeganie zagrożeń i problemów społecznych, uwrażliwianie na potrzeby osób starszych, niepełnosprawnych oraz długotrwale
i przewlekle chorych, podejmowanie pracy charytatywnej.
14. Pozyskiwanie artykułów spożywczych, odzieży, środków czystości, leków, środków medycznych, materiałów i pomocy do zajęć terapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Sopocie i uczestników Dziennego Domu Pobytu w Sopocie.
15. Pozyskiwanie wolontariuszy do pracy z osobami starszymi, niepełnosprawnymi, długotrwale i przewlekle chorymi oraz propagowanie idei wolontariatu w zakresie celów Stowarzyszenia.
16. Współpracę z mediami.
17. Inne działania służące realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki.
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. Członków zwyczajnych – każda osoba fizyczna, która złoży deklarację członkowską na piśmie; członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia
2. Członków wspierających – czyli osoby fizyczne lub prawne, bez względu na obywatelstwo, siedzibę, zainteresowane merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową, zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie deklaracji.
3. Członków honorowych. Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne bez względu na obywatelstwo. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1. Biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia.
2. Udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
3. Brania udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia oraz korzystania
z jego pomocy.
4. Zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
5. Otrzymywania wydawnictw i materiałów informacyjno-szkoleniowych Stowarzyszenia na warunkach preferencyjnych.
§ 11
Członek zwyczajny ma obowiązek:
1. Aktywnego uczestnictwa w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów.
2. Przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Regularnego opłacania składek członkowskich.
§ 12
Członek wspierający ma prawo:
1. Uczestniczenia we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia i jest zwolniony
z obowiązku opłacania składek.
2. Do uzyskania w sprawozdaniu rocznym informacji o sposobie wykorzystania jego wsparcia.
§ 13
Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 14
Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.
§ 15
Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku opłacania składek.
§ 16
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1. Zgonu członka Stowarzyszenia.
2. Skreślenia przez Zarząd w drodze uchwały z powodu:
a) nieopłacenia składek członkowskich przez okres trzech miesięcy, po uprzednim upomnieniu,
b) nieprzestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
c) działania na szkodę Stowarzyszenia.
3. Wykluczenia uchwałą Zarządu podjętą zwykłą większością głosów przy obecności minimum połowy jego członków z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Stowarzyszenia.
4. Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie do Zarządu.
5. Utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego – osobę prawną,
lub wstrzymania zadeklarowanej pomocy dla Stowarzyszenia.
6. Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
§ 17
1. Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia zainteresowanego przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały za pośrednictwem Zarządu.
2. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 18
Władze Stowarzyszenia tworzą:
1. Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
2. Zarząd Stowarzyszenia.
3. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia.
§ 19
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia biorą udział wszyscy członkowie zwyczajni głosem stanowiącym oraz członkowie honorowi i wspierający z głosem doradczym.
§ 20
Do uprawnień Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia należy:
1. Uchwalanie zmian Statutu Stowarzyszenia.
2. Ustalenie kierunków działalności Stowarzyszenia.
3. Ustalenie wysokości składki członkowskiej.
4. Uchwalenie budżetu.
5. Uchwalenie regulaminu władz Stowarzyszenia.
6. Nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego.
7. Podejmowanie uchwał we wszelkich ważnych dla Stowarzyszenia sprawach nie uregulowanych statutem.
8. Powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu, pozostałych członków Zarządu
oraz Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej.
9. Rozpatrywanie odwołań członków zwyczajnych Stowarzyszenia od uchwał Zarządu.
10. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
11. Rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi po upływie kadencji.
12. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
13. Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego.
14. Podejmowanie uchwał w sprawie przynależności Stowarzyszenia do innych organizacji (zgodnie z zapisem § 3, ust. 2 i 3).
§ 21
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia zwoływane jest co najmniej jeden raz
w roku.
§ 22
1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek co najmniej 30% ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia,
c) na wniosek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia winno być zwołane
w terminie do trzech miesięcy od wpłynięcia wniosku i obradować nad sprawami,
dla których zostało zwołane.
§ 23
Informacja o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia wraz
z porządkiem obrad powinna dotrzeć do członków Stowarzyszenia nie później niż na dwa tygodnie przed terminem zebrania.
§ 24
1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności – w pierwszym terminie co najmniej połowy wszystkich członków Stowarzyszenia lub – w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych, o ile inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
2. Uchwalanie Statutu lub jego zmiany oraz podjęcie uchwał o likwidacji Stowarzyszenia wymaga większości 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Uchwalanie Statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
§ 25
1. Organem wykonawczym Stowarzyszenia jest Zarząd Stowarzyszenia, który kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków Stowarzyszenia.
2. Zarząd Stowarzyszenia składa się z czterech osób. Zarząd wybiera spośród siebie prezesa, wice prezesa, sekretarza, skarbnika.
3. Wybory członków Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu jawnym
lub tajnym, w zależności od uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia w tym przedmiocie, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
4. W miejsce ustępujących przed zakończeniem kadencji członków Zarządu Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia na najbliższym posiedzeniu dokonuje wyboru członków uzupełniających. Pełnią oni funkcje swoich poprzedników do czasu zakończenia kadencji członków ustępujących.
5. Kadencja Zarządu Stowarzyszenia trwa cztery lata.
6. Członkowie wybrani do Zarządu Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż dwie kolejne kadencje.
§ 26
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należą:
1. Organizowanie bieżącej działalności Stowarzyszenia.
2. Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
3. Podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących działalności Stowarzyszenia,
a nie regulowanych Statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
4. Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
5. Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
6. Podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia.
7. Zaciąganie zobowiązań finansowych w granicach ustalonych przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
8. Uchwalanie planów działalności i budżetu Stowarzyszenia oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania.
9. Opracowywanie i uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia.
10. Przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia.
11. Skreślanie członków Stowarzyszenia.
12. Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia.
13. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
14. Udzielanie pełnomocnictw do zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia.
15. Zatrudnianie fachowego personelu pomocniczego oraz wykonywanie czynności pracodawcy w stosunku do zatrudnianych przez Stowarzyszenie pracowników.
16. Podejmowanie innych działań niezbędnych do dobrego funkcjonowania i rozwoju Stowarzyszenia.
§ 27
1. Do oświadczenia woli Stowarzyszenia we wszystkich sprawach, w tym majątkowych
i finansowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub osoby upoważnionej przez Prezesa.
§ 28
1. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwołuje i kieruje nimi Prezes Zarządu lub osoba przez niego upoważniona spośród członków Zarządu
2. Do ważności uchwał Zarządu Stowarzyszenia wymagana jest obecność co najmniej połowy członków. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów.
W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa, który głosuje jako ostatni.
§ 29
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z trzech członków: Przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i członka.
3. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia wybierana jest przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia w tym przedmiocie, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
4. Kadencja Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa cztery lata.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia mogą swą funkcję pełnić przez dwie kolejne kadencje.
6. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w strukturach władz Stowarzyszenia.
7. W miejsce ustępujących przed zakończeniem kadencji członków Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia na najbliższym posiedzeniu dokonuje wyboru członków uzupełniających. Pełnią oni funkcje swoich poprzedników do czasu zakończenia kadencji członków ustępujących.
8. W skład Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie mogą wchodzić osoby, które:
a) wchodzą w skład Zarządu Stowarzyszenia lub pozostają z członkami Zarządu Stowarzyszenia w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 30
Do uprawnień i obowiązków Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia należy:
1. Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia przynajmniej raz do roku pod względem zgodności z przepisami prawa, Statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
2. Przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia oceny
z działalności Zarządu Stowarzyszenia oraz stawianie wniosku o udzielenie Zarządowi Stowarzyszenia absolutorium.
3. Przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia sprawozdania
ze swojej działalności.
4. Sporządzanie corocznych ocen działalności Stowarzyszenia i podawanie ich do wiadomości członków.
5. Delegowanie członków Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia do uczestniczenia
w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym.
6. Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia
§ 31
1. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
3. Posiedzenie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia prowadzi Przewodniczący.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia przy wykonywaniu swoich czynności mają prawo wglądu we wszystkie dokumenty Stowarzyszenia.
5. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia sporządzany jest protokół, który podpisuje Przewodniczący lub zastępca.
6. Uchwały Komisji rewizyjnej Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 32
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) darowizn pieniężnych i rzeczowych oraz dotacji,
c) dotacji państwowych i samorządowych,
d) spadków lub zapisów,
e) ze sponsoringu,
f) dochodów z własnej działalności statutowej,
g) dochodów z majątku będącego własnością lub będącego w użytkowaniu Stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
h) wpływów ze zbiórek okolicznościowych.
§ 33
1. Wszelkie środki pieniężne są przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia
lub w kasie, przy czym limit kasowy zostanie określony odrębną uchwałą Zarządu.
2. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
3. Dochód z działalności Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków.
4. Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje według zasad określonych w odrębnych przepisach.
5. Fundusze Stowarzyszenia służą do realizacji działalności statutowej Stowarzyszenia.
6. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
7. Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
§ 34
1. Wysokość składek członkowskich uchwala Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
2. Majątek Stowarzyszenia składa się z ruchomości i nieruchomości.
3. Funduszami i majątkiem zarządza Zarząd Stowarzyszenia.
4. Nabywanie i zbywanie nieruchomości wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
5. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
§ 35
1. W Stowarzyszeniu obowiązuje zakaz udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów
lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa
lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2. W Stowarzyszeniu obowiązuje zakaz przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3. W Stowarzyszeniu obowiązuje zakaz wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz osób bliskich na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
4. W Stowarzyszeniu obowiązuje zakaz zakupu towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI
Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 36
1. Zmiana Statutu, a także rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, wszystkie decyzje zapadają w głosowaniu tajnym lub jawnym.
2. W przypadku rozwiązania się Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia podejmie uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 37
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy
z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855,
z późń. zm.), a także ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).